אלוהה לכולם ! "חיים אחרים"

מאת:מיה הוד
20/09/07

ערב אחד, כשסרג' קהילי קינג היה בן 14, השתוללה בחוץ סופת ברקים אדירה. אמו פחדה, ובהישמע הרעמים הראשונים היא לקחה את כל הילדים והכלב להתחבא במטבח. סרג' עמד להצטרף אליהם כשאביו הורה לו לבוא אחריו החוצה. הרעמים היו חזקים ולוו בהבזקי ברקים מכל הכיוונים, אבל סרג' יצא איתו למרות הפחד.
כשעמדו יחד במרפסת חיבק אותו אביו ואמר שאין ממה לדאוג, כי אם ברק יפגע בנו נמות כל כך מהר שאפילו לא נשים לב, ולכן מוטב שנהנה מהיופי של מה שאנחנו רואים. כשסרג' התחיל להסתכל על ברקים במקום לפחד מהם, התחיל המסע השמאני שלו.

קהילי הוא שם המשפחה ההוואיית המאמצת של סרג', וקינג הוא שמו של אביו. אביו היה רופא, דיפלומט ושמאן, וכשסרג' היה בן 14 קידש אותו בטקס חניכה לדרך השמאניזם ההוואיי. כעבור שנתיים הוא מת, וכשסרג' התגייס לצבא משפחתו של אביו יצרה עימו קשר והמשיכה לאמן אותו. בגיל 18 הוא אומץ כנכד לג'וזף קהילי מהאי קאוואי, והפך לחלק מהמשפחה. את האימון בבית קהילי הוא המשיך בתרגול שמאני במדינות אפריקה המערבית, שנמשך שבע שנים. לאחר מכן העמיק במסורות אחרות בעולם. היום הוא מלמד כיצד להשתמש בשיטות שמאניות לריפוי ולעזרה בגילוי היכולת היצירתית לשנות את החיים. כשהחל ללמד אנשים מערביים הבין סרג' שאם אין בימינו זמן לטקסים ולפולחנים, כדאי למסור את התורה בדרך שתתאים גם לחיי המערב, ואז הגה את השמאניזם האורבני – ההונה (huna, בהוואיית: הסוד).

שבע שנים באפריקה
הפילוסופיה של ההונה מורכבת משבעה עקרונות (ראו מסגרת) המשמשים מעין קו מנחה לדרך חשיבה שמובילה ליצירת מציאות חדשה באמצעות שלושת החלקים שבתוכנו: הראשון הוא "אומקואה" – אני גבוה, רוחני, אינטואיטיבי, אב שומר; השני הוא "לונו" – החלק הרוצה, המדמיין, המנחה; והשלישי הוא "קָ", החלק שמגשים את הרצון. קָ הוא ההארד דיסק שלנו, ובו מאוחסנות אמונותינו לגבי עצמנו ולגבי החיים וכן כל המידע שהצטבר במהלך הגלגולים הקודמים שלנו.

ההנחה שעומדת בבסיס השיטה מוכרת מתיאוריות רבות אחרות: מחשבה יוצרת מציאות. דברים לא סתם קורים לנו, קeיוצר את המציאות בהתאם לאמונות שלנו. אם נעצור לרגע ונבדוק את ארכיון המחשבות הזה, נוכל לשנות את מה שצרוב בו וכך לפעול אחרת. למשל, אם אנחנו מאמינים שאנו מסוגלים להרוויח רק סכום כסף מסוים, לא נוכל להרוויח יותר עד שלא נרשה לעצמנו להאמין שאנחנו מסוגלים להרוויח יותר או שמגיע לנו יותר. יש להיזהר לא לערבב רצון באמונה. גם אם אנחנו רוצים להרוויח הרבה כסף, רק האמונה שלנו ביכולתנו לעשות זאת, ובכך שמגיע לנו, תאפשר לנו באמת להצליח. מחשבותינו הן למעשה מעין פקודות לקeשלנו, שיעשה ככל יכולתו להגשימן, ללא קשר לתוכנן. כך שעל מנת להגשים את מה שאנו רוצים, עלינו להיות מודעים לדרך שבה אנו חושבים ומדברים. כשאנשים משתמשים בביטוי "לאט לאט" כשהם מחפשים עבודה, הם אכן ימצאו אותה לאט לאט. כשנפרדים מבן זוג וכל הזמן מבכים את הפרידה והאובדן, בן זוג חדש לא יגיע עד שתשומת הלב תעבור מהתרפקות על העבר למציאות אפשרית חדשה.

סרג' פותח כל שיעור שלו באופן מסורתי, כשהוא מפיק צליל מקונכייה שבה הוא נושף דרך האף. הוא מלמד כשהוא לבוש בחולצה פרחונית וסנדלים, ונראה כאילו זה עתה הגיע מהחוף. במבט ראשון קשה להאמין שהוא מחזיק בדוקטורט בפסיכולוגיה, בתואר שני בניהול בינלאומי ובתואר בלימודי המזרח. סדר יומו עמוס מאוד. הוא הקים מוזיאון לאמנות הוואיית, ובביתו שבאי ביג איילנד הוא מלמד בכל שבוע שיעורים שניתן להאזין להם באינטרנט, ברדיו ובטלוויזיה בהוואי ובארצות הברית, כותב ספרי הדרכה, מאמרים ורומנים, מרצה על הונה, שמאניזם, פיתוח קהילתי ומחקר בין תרבותי ומספר סיפורים מהתרבות ההוואית.

כיצד לימד אותך אביך שמאניזם?
"הוא היה נותן לי ידע והצעות וציפה שאשתמש בהם ושאפתח אותם בעצמי עד שאהיה מוכן לחזור ולשאול שאלות. למשל, עבדנו בחווה ואבא היה מצביע על אבן או על שיח, וזהו. אני הייתי צריך להבין מה הוא רוצה ממני, למה הוא מתכוון. זה לא לימוד של הסברים, אלא של התבוננות, חוויה ופענוח."

אילו אימונים נוספים עברת?
"כששירתי בצבא, בסופי שבוע הייתי נוסע למשפחה בהוואי כדי לקבל אימון. בהוואי יש מושג של משפחה מורחבת – למשל, כל אישה מבוגרת היא דודה, גם אם היא לא דודה בדם. דודתי לקה לימדה אותי עבודה עם הגוף, הילינג אנרגטי והולה – ריקוד הוואיי מסורתי מדיטטיבי. מדודי ואנה למדתי על מסעות שמאניים ופילוסופיה. אצל מבלה נדור, השמאן האפריקאי שהיה המנטור שלי, עברתי שבע שנות חניכה. הוא לימד אותי להבין את ההתנהגות של בעלי החיים."

על התפתחות ההונה הוא אומר: "קודם נולד הילד, אחר כך קראו לו בשם. ההונה התגבשה מהידע שלימד אותי אבי וממה שלמדתי באפריקה. בשנים שחייתי שם עסקתי בסיוע לנפגעי אסונות במדינות חלשות (בנין, טוגו, סנגל, גמביה ומאוריטניה), ניהול בתי ספר, תכנון תוכניות תזונה, פיתוח חקלאי, שירותים חברתיים, ריפוי מחלות ופיתוח כלכלי. שם הבנתי שיותר ויותר אנשים עברו מהכפר לאזורים אורבניים, והידע השמאני המסורתי לא עבר איתם למיקום החדש. החלטתי לארגן את הידע כדי שהמסורת תהיה נגישה לכולם." שמחה כבחירה מודעת

מהי בעצם ההונה?
"ההונה היא סט של שבע עמדות לגבי החיים, מוסכמות עתיקות שניתן ליישם בכל תחום בחיים כדי להגביר את יעילות הפעולות שלנו, על מנת להשיג את התוצאות הרצויות. כשאנחנו מיישמים את העמדות הללו בריפוי של גוף ונפש, הן הופכות למסגרת עוצמתית שמאפשרת לכל אחד לרפא את עצמו ואחרים באופן הוליסטי."

במה שונה הריפוי בהונה מריפוי בשיטות אחרות?
"ההונה מכירה בכך שהריפוי עצמו חשוב מהדרך. התוצאה חשובה יותר מהדרך שבה מגיעים אליה. לכן כל דרך שהיא בהרמוניה עם תוצאת הריפוי – כשרה. יחד עם זאת, הריפוי בהונה תמיד כולל את התודעה – בין אם זה בניתוח, מגע אנרגטי או תמצית צמחי מרפא – תמיד יש לשלב את קe. ההונה מכירה בערכה של כל דרך יעילה, ומתמחה בלימוד ופיתוח של טכניקות הריפוי המהירות והיעילות ביותר."

היעילות והמהירות שבהונה אכן מתאימות לסגנון החיים בעיר, אולם הכמיהה למטרה הנעלה שבסוף התהליך היא אוניברסלית. מצב התודעה הגבוה שאליו שואפים בהונה מכונה "אלוהה". אלוהה פירושו להיות בשמחה בהווה. כשאנחנו פוחדים או כועסים, אנחנו למעשה מצביעים על אלמנט מסוים ואומרים: "זה לא טוב". באותו רגע אנחנו כבר לא באלוהה, אלא חווים מתח. גופנו מגיב בהתכווצות ומתכונן ללחימה או לבריחה. כשאנחנו מביאים בחשבון שכה רבות ממחשבותינו הן מחשבות של דאגה וחרדה לגבי דברים העלולים לקרות, או כעס על דברים שכבר קרו, אנחנו מתחילים להבין שאיננו מבלים זמן רב כל כך באלוהה. מחשבות אלה אינן פוגעות רק בבריאותנו – הן פוגעות גם בדרך שבה אנו רואים ומפרשים את החיים, ולבסוף הן פוגעות גם במציאות שאנו יוצרים כפועל יוצא מהן. כשאנו מתחילים להבין את החשיבות של מצב האלוהה, נעשה ככל שביכולתנו כדי לחזור אליו בכל פעם שאנו מגלים שאיננו שרויים בו.

מהי שמחה, על פי ההונה?
"שמחה אמיתית היא להיות מסוגל לחוות שמחה כבחירה מודעת. כלומר, ללא תלות במשהו חיצוני – בחירה להיות מאושר."

אז מהי הטעות שלנו בדרך?
"בכל רגע אנחנו עושים את הכי טוב שאנחנו יכולים על פי אמונות, רצונות, פחדים, ציפיות, במצב של תודעה וגוף. טעות היא מצב שבו לא קיבלנו את התוצאות שציפינו להן ממה שעשינו. כלומר, התוכנית שלנו לא פעלה. במקום לעמוד על התוצאה ולדוש בה, מוטב לעשות תוכנית חדשה. ישנם המון רעיונות ודרכים לבצע דברים. איך אנחנו יודעים מה נכון עבורנו, מה אמיתי? כשהדרך עובדת ואנחנו לא פוגעים במישהו אחר תוך כדי הגשמת האמת שלנו. תמיד יש דרך אחרת להשיג את מה שאנחנו רוצים. אם בחרנו בדרך שלא עובדת, זה בסך הכל אומר שנצטרך לנסות גישה אחרת."

האם משפחתך לוקחת חלק בפעילויות השמאניות וחזון האלוהה?
"אשתי משתתפת בכל פן של העבודה שלי. ילדי קיבלו אימון, והם עושים בידע שימוש לטובת עצמם ולטובת משפחותיהם. כשבני הגדול ניצח בכל תחרות של אמנויות במשך חמש שנים ברצף, חלק מהאימון שלו היה חיזוק עצמי בתרגולי הונה של דמיון. חוץ מזה הוא היה טוב."

מהן העצות שלך לבריאות טובה?
"לברך את ההווה, להאמין בעצמך, לצפות להכי טוב ולהיות מרפא – לא חשוב מאיזה סוג. הכוונה איננה לריפוי עם הגדרה, אלא במובן הרחב – עזרה לזולת ולסביבה מתוך כוונה טובה, בין אם אתה צייר ובין אם אתה מלצר. כל עוד תזכור שבזמן שאתה עוזר לאחרים לרפא את עצמם אתה מרפא את עצמך, אמנות הריפוי תאפשר לך לפתח כל איכות שאתה שואף אליה. זה עוזר להרחבת הנשמה הרבה יותר מכל דבר אחר."

איפה אתה מוצא עזרה בזמנים קשים?
"בטבע. בזמנים של משברים גדולים ומתח אני הולך לבד במקום טבעי – חוף, שדות או יער. זה לא שאני מסיח את דעתי מהבעיות, אני רק מקבל הבנות והשראה מאבנים, עצים ופרחים, שעוזרים לי לפתור את הבעיות שלי."

מנגנון יצירת המציאות
בפועל ההונה עובדת על שינוי התודעה באמצעות תרגולים של דמיון ושפה. ראשית יש לסמן את המטרה ולדייק בהגדרתה. אם המטרה היא למצוא אהבה, יש לברר מהן האמונות של המתרגל לגבי אהבה, לבדוק אם הוא חש כי מגיע לו לאהוב ולהתאהב ולבחון אם הוא מאפשר זאת לעצמו. תהליך זה מאפשר שינוי של אמונות, וכן מרחיב את טווח אפשרויות הפעולה ומטפל בחסימות ופחדים פנימיים אשר עולים על פני השטח. בהמשך יש לדרוש את הגשמת המטרה באופן נחוש תוך מתן הוראות ברורות לקe. קeמדומה לילד סורר, שרוצה לפעול על פי הרגליו גם כשזה מזיק לו, וגם את קeצריך "לחנך" – מורים לו מה לעשות באמצעות מנטרות, השתלת אמונות חיוביות, הרחבת האפשרויות וטיפוח האלוהה. בדרך להשגת המטרה חוגגים עם קeכל צעד שהוא עושה לכיוון המטרה, כפי שמעודדים ילד ללכת. זאת עד שקeזונח את האמונות הקודמות ומאמץ לו את החשיבה החיובית כטבע שני, כהרגל.

סרג' הקים ארגון ללא מטרות רווח בשם "אלוהה אינטרנשיונל" במטרה להפיץ את חזון ה"אלוהה" שלו. "יש לנו זכות להיות באלוהה," הוא אומר ומיד מתקן: "זו לא זכות, זו חובה. זה תפקיד העל שלנו. ברגע שאני בתדר של אלוהה, אני מגשים, אני חזק, אני משפיע." סרג' מפיץ את הבשורה באמצעות קורסים, אתר אינטרנט, חוברות עם ברכות, טיפולים ומיזמים חברתיים וסביבתיים. במסעותיו ברחבי העולם הוא מכשיר אלקאיים – אלקלאי בהוואית פירושו מרפא, מורה ומדריך. האלקאיים מקדישים את חייהם להפצת ההונה, כותבים חומרים, מתרגמים מאמרים, מלמדים טכניקות ועורכים מעגלי ריפוי. אלקאיים גם עורכים טקסים קהילתיים – חתונות, טקסי כניסה לשבט, טקסי קבורה וכדומה, ומספקים ייעוץ רוחני ומעשי ליחידים, משפחות וחברים. כיום יש כחמישים אלאקאיים ברחבי העולם – במדינות אסיה, אוסטרליה, אמריקה ואירופה – וגם נציגה במזרח התיכון: קריסטינה בר סלע, 50, מירושלים. ההכשרה שלה עברה דרך תקשור, מסאז', רפלקסולוגיה, הוראת אנגלית, טיפול בפרחי באך וניקוי בתים.

מתי נחשפת להונה?
בר סלע: "לפני 11 שנים פגשתי מורה להונה בישראל, ולאחר ארבע שנים הגעתי לסרג'. נסעתי לקורס שלו בשווייץ. בארץ היתה אינתיפאדה. קראתי שהשיטה שלו יכולה לרפא גוף, נפש ונסיבות, אז שאלתי אותו אם השיטה יכולה להביא שלום באזור, והוא ענה ששווה לנסות. כשסרג' התחיל לדבר כל כך התרגשתי שממש התחלתי לבכות. הרגשתי שאלה הבן אדם והלימוד שחיכיתי להם. סוף סוף מצאתי מורה חי, לא מספר או מתקשור, כזה שלפעמים כואב לו הראש והוא מתעצבן."

מהו השינוי המרכזי שחווית מאז התחלת לתרגל את ההונה?
"השינוי התבטא בהמון דברים – משפחה, חברים, טיולים, כסף – אבל בעיקר בתפישה פנימית, בהבנה שתמיד יש מה לעשות, תמיד יש מוצא. הפכתי מאדם חסר תקווה ואמון, פסימי וביקורתי, ללוחמת שלא מרפה עד שהיא מגיעה לתוצאה הרצויה."

קריסטינה מנחה קורסים של הונה בתל אביב, ירושלים והשרון, לקבוצות בנות 16-12 משתתפים בגילאים ועיסוקים שונים. היא מלמדת כיצד ליצור את המציאות באופן מודע. לדבריה, מנגנון יצירת המציאות הוא פשוט; אולם היישום דורש רצון, התמדה ושינוי הרגלים.

כמו קריסטינה, גם אני חיפשתי מורה – מורה ששוחה בתוך המציאות הישראלית, עובד, בעל משפחה. כשהגעתי אליה, מצאתי אדם שהוא קודם כל דוגמה ומופת בהיותו אדם, מצב לא שכיח כל כך בתחום המנהיגות של היום, גם בזירה הרוחנית. מצאתי מורה מחויבת, מעניקה וצנועה שחיה את מה שהיא מלמדת. השתתפתי באחת הסדנאות בהדרכתה, ושם חזיתי בתהפוכות שעברו על אנשים בתהליך למידת ההונה. מישהי הרתה אחרי שנים של ניסיונות. לאחרת היה חבר צעיר ממנה ב-16 שנים שלא היה מוכן להתחייב לדבר, והיום הם חיים יחד. מישהו קיבל עצמאות כלכלית ופתח עסק. משתתפת אחרת רצתה להיות דיילת אוויר אך היתה נמוכה בשני סנטימטרים מכדי להתקבל לקורס, ולאחר שעשתה עם עצמה עבודה פנימית, חיזקה את רצונה והתוותה אותו בדיוק רב לקeשלה, היא הצליחה להתקבל והיום היא דיילת אוויר.

איך נהיים אלקאי?
"שולחים קורות חיים לסרג', כולל היסטוריה אישית ומיומנויות, וכן מציינים את הסיבות לפנייה ואת מה שמבקשים לעשות כאלאקאי. בהמשך, במשך חמש שנים שולחים המועמדים לסרג' בכל חודש את הפעילויות שהם עושים כאלאקאי ומתייעצים עימו. כמו כן עליהם לקרוא ספרים בנושא, לשאול שאלות, להשתתף בקורסי הכשרה ולתרום מעשר לארגון. בקבלת התואר נשבעים: 'אני מתחייבת/ לעשות כמיטב יכולתי כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר'."

שבעת עקרונות ההונה

העולם הוא מה שאתה חושב שהוא
משמעותו של עיקרון זה היא שכל חוויותינו נוצרות, או קיימות כבר, בהתאם למה שאנו חושבים. "קָ" ייצור את המציאות שלנו בהתאם לאמונותינו.

אין גבולות
א. אין גבול למה שאנו יכולים להיות, למה שאנו יכולים לעשות או למה שיכול להיות שלנו, מלבד הגבולות שהצבנו בתוך הקָ שלנו. ברגע שאנו מבינים שהגבולות האלה הם סובייקטיביים והתקבלו אצלנו באופן שרירותי, אנו יכולים לבחור לעצמנו גבולות חדשים.

ב. כולנו אחד, לרבות הפרחים, הכיסאות והאנשים. לכן נוכל לעזור בשליחת מסרים חיוביים ומרפאים לאחרים. מובן שאנחנו מסוגלים לשלוח מחשבות רעות וקללות, אבל ברגע שאנחנו מבינים שהאחר הוא חלק מאיתנו, אנחנו מבינים שלקלל את האחר זה לקלל את עצמנו. לכן, לפי הפילוסופיה הזו, אנחנו שואפים לשלוח את האנרגיה החיובית ביותר שאפשר לאחרים, למענם כמו גם למעננו.

האנרגיה זורמת לאן שתשומת הלב מופנית
אנו שולחים אנרגיה לאן שאנו מפנים את מחשבותינו, וכך נותנים למקום הזה חיים. כשאנו מתעכבים רבות על מחשבה מסוימת, אנו מגשימים אותה בעולם החומרי, בצורה זו או אחרת. למשל, אם אנחנו רוצים להגשים עושר אבל מודאגים באופן תמידי מחובות ומאוברדרפט, כל מה שיוגשם הוא עוד חובות ועוד אוברדרפט.

העכשיו הוא הרגע שבו טמון הכוח
אין באמת שום זמן מלבד ההווה. העבר הוא זיכרון, העתיד הוא אפשרות. אנחנו נמצאים תמיד רק ברגע הנוכחי. כל מה שקרה בעבר לא חייב לקחת חלק בעיצוב העתיד שלנו אם אנחנו נעצרים בהווה על מנת לעשות שינויים בעצמנו.

לאהוב פירושו להיות מאושר עם מישהו/ משהו
כשאנחנו אוהבים מישהו או משהו ברגע מסוים, אנחנו מתמלאים בתחושה מיוחדת ונפלאה של אושר, תחושה שההוואים מכנים "אלוהה". כשאנחנו אוהבים מישהו או משהו, אנחנו מחוברים אליו וחשים כלפיו קרבה ושייכות.

כל עוצמה מגיעה מבפנים
רק אנחנו יכולים להחליט מה אנחנו יכולים או לא יכולים לעשות. לא משנה מה אומרים לנו – עד שאנחנו עצמנו לא נאמין בזה לא נהיה מסוגלים לעשות זאת. כך שכשאנשים אחרים "עושים לנו" דברים, למעשה אלה אנחנו שנותנים את הכוח בידיו של מישהו אחר, ובכך מאפשרים לו לפעול עלינו.

האמת נמדדת על פי התוצאות
על פי התוצאה אדע אם פעלתי נכון . אם לא קבלתי תוצאה בדרך שניסיתי, אבחר בדרך אחרת.

מיה הוד היא סופרת, מרצה ומנחת סדנאות כתיבה ומודעות.

עוד על הונה באתר של סרג': www.huna.org

מידע נוסף באתר המנחה הרשום בדף הבית – קריסטינה בר סלע

הכתבה התפרסמה בירחון "חיים אחרים" הירחון האלטרנטיבי הישראלי, לרפואה טבעית, תרבות רוחנית ומעורבות חברתית.


דוא"ל*

לא אשתף את המייל שלך עם אף אחד,
מבטיחה. קריסטינה בר סלע