איך מתקנים לב שבור ?

מאת ד"ר סרג' קהילי קינג

הבה נתחיל בהבנה של מה שמכונה "לב שבור". למה אנו בכלל מדברים על לב כמרכז של כאב ושל עונג? מה כל כך מיוחד בלב? אחרי הכל, כאיבר של הגוף זהו סתם שריר גדול. שריר מאוד חשוב, אבל הוא עשוי מאותו סוג של רקמה כמו שריר הזרוע שלנו. אבל אינכם שומעים אף אחד מדבר על "זרוע שבורה" במונחים של רגשות.

מה שאנחנו מוצאים בכל העולם זו דרך מסוימת לתיאור רגשות. במיוחד רגשות של עצב או אושר, כאילו הם נמצאים באיזה מקום בתוך הגוף. בשפות המערביות ה"לב" בדרך כלל נחשב למרכז הרגשות האלה, למרות שהתחושה האמיתית מכסה את כל אזור החזה. המילים בהוואית לדבר הזה הן na'au  – מעיים, 'opu – קיבה, ו- loko – בִּפְנִים. כיום, תחת השפעה מערבית, משתמשים בהוואית גם במילה  pu'uwai (איבר נוזלי) ל"לב".

כל זה חשוב, כי כאשר אנו מגיבים לסיטואציה של יחסים בין אישיים שליליים בעצב או צער, הגוף שלנו מגיב באותו הזמן ע"י כיווץ של שרירים, בניסיון להתנגד למודעות לסיטואציה. ככל שההתנגדות גדולה יותר, כן גדל המתח, וככל שהמתח גדול יותר, אנו מרגישים רע יותר, אפילו עד כדי כאב מוחשי. ההבנה שרגשות קשים כאלה ממוקמים באזור החזה היא בחלקה תרבותית ובחלקה פיזיולוגית.

החלק הפיזיולוגי קשור לעובדה שבמקרה של עצב וצער הגוף שלנו נוטה לכווץ את שרירי החזה, התימוס, הריאות, וכן – הלב. במקרה ההפוך, כשאנו מאושרים, הגוף שלנו נוטה להרפות את השרירים הללו. אז אנחנו נוטים לחוות רגשות של הקלה ושחרור, וכשדי מתח משתחרר – זרימה, התרחבות, שלווה ואפילו שמחה.

אם כן, עכשיו אני עומד לתת לכם רעיון בלתי שגרתי להגות בו. הדרך "לתקן לב שבור" היא לעשות כל דבר שיקל על המתח בשרירים שהזכרתי, כמו גם בכל שריר אחר הכרוך בתגובה לאותה סיטואציה.

כמובן שאנחנו מעוניינים מאוד בדרכים ובאמצעים שמאפשרים הקלה לאורך זמן. הקלה קצרת- טווח אפשר ליצור ע"י מסאג' ופעילויות שיסיחו את הדעת, אבל כשהן נגמרות, לעתים קרובות ישוב ויתגלה "הלב השבור". לכן, אתן לכם רשימה של טכניקות לאיחוי לבבות שבורים. כל הטכניקות יעילות, אך יתכן שתגלו שכמה מהן קלות יותר או אטרקטיביות יותר מאחרות, ויתכן שתרצו להשתמש בטכניקה מסוימת אחת כדי להשיג תוצאות טובות יותר.

  1. הגישה המנטאלית: לשם כך אנו מוצאים דרך לפרשנות מחודשת, להגדרה מחדש או ארגון מחדש של המחשבות שלנו לגבי הסיטואציה. למשל, יש רגשות של לבבות שבורים אשר מושפעים מהמילים שבהן אנו משתמשים לתיאור הסיטואציה. מילים כמו "נבגד", "בלתי נסלח", "פגוע", ו"אובדן" – כשמשתמשים בהן שוב ושוב יכולות למנוע את החלמתו של הלב. נסו להימנע משימוש במילים טעונות רגשית בתיאור הסיטואציה או האירועים שגרמו לה וראו מה קורה.

  2. גישת הסליחה: גישה זו היא מאוד קלה לאחדים וקשה לאחרים. מחילה אמיתית יכולה להביא להקלה ולריפוי. הסיבה שהיא עובדת היא שצער ועצב מכסים פעמים רבות על איזה שהוא כעס כלפי התנהגותו של אדם אחר (אפילו אם ה"התנהגות" כוללת מוות). מחילה אמיתית מתרחשת כשאני יכול לזכור את הסיטואציה אך ללא רגשות חזקים של צער ועצב או כעס. דרכים רבות לעשות זאת הוצגו בספרים ובמאמרים שלי ושל אחרים.

  3. גישת המטרה הגבוהה: במקרים מסוימים הלב יכול להתרפא על ידי כך שעוסקים במעשים טובים, בדברים שבאמת מאמינים בהם ושהם טובים ובעלי ערך. פעילות להסחת הדעת או עשייה של דברים שמבוססים על רעיונותיהם של אחרים – אין בהם די. רק מעשים טובים יכולים להועיל כאשר אנו מאמינים שמה שאנו עושים יותר חשוב ממה שקרה.

  4. גישת העכשיו: זיכרונות רעים הם מקום נורא לחיות בו. ככל שאנו משקיעים יותר זמן בזיכרונות הרעים – כן נרגיש רע יותר, ונאבד את הקשר עם הטוב שמסביבנו והפוטנציאלים לעתיד. למרבה ההפתעה, אותו הדבר קורה כשאנו מנסים לחיות עם זיכרונות חיוביים בלבד. מקרה כזה יסתיים בשלילת ההווה ובאותן תוצאות רעות. מאידך, כדאי לנסות ולחיות בהווה בלבד. במיוחד כשאנו מצמצמים את המודעות שלנו להווה לכדי מודעות צרה מדי. אני ממליץ לחיות  ב ע י ק ר   בהווה, ובאופן מלא ככל שתוכלו. כלומר, בראיה, קול, מגע, פעולה ותגובה. כשאתם נמצאים בהווה באופן מלא, העבר מפסיק להתקיים והלב מתרפא.

  5. גישת האהבה: גישה זו יש לה שני חלקים, האישי והחברתי. החלק האישי קשור בהערכה העצמית. דבר מעניין נוסף הוא שככל שאנו מרגישים טוב יותר לגבי עצמנו, יותר מהר יתרפא הלב. ישנם לבבות שבורים שמלווים בתחושת אשם, ולכן סליחה-עצמית חשובה כאן. אם זהו המקרה ומטפלים בו, הדבר החשוב ביותר הוא אהבה-עצמית, שפירושה הכרה חיובית בעצמך, הערכה עצמית ואעז לומר – הערצה עצמית. כמובן, אנחנו מדברים כאן על הדבר האמיתי. בנייה של עצמנו על ידי כך שנשפיל את האחרים והעמדת פנים שאנו אוהבים את עצמנו – אלה דרכים שלא יעבדו. החלק החברתי קשור לאדם שמעורב בסיטואציה שיצרה את הלב השבור, אבל אפשר לייחס זאת לכל אדם אחר באופן אפקטיבי. ביסודו של עניין, כל שעליכם לעשות הוא לאשר, להעריך או להעריץ כל דבר טוב שאתם יכולים לחשוב עליו בקשר לאותו אדם. ככל שתמצאו יותר דברים טובים – כן ייטב, אך אם תוכלו להתחיל בדבר אחד בלבד, חזרו עליו שוב ושוב בתור התחלה. יתכן שזה יישמע לכם משוגע, אבל ככל שתרבו לפרגן, מהר יותר יחלים הלב.

  6. גישת העוצמה האישית: ריפויו של לב שבור יכולה להתרחש לעתים קרובות כשאתם לגמרי עסוקים בעבודה שאתם טובים בה. זהו ביטחון עצמי שמבוסס על כישורים, והוא העוצמה האישית החזקה ביותר כאן. השוואה לכישוריהם של אחרים מחלישה את העוצמה האישית, לכן זנחו אותה. אתם יכולים להתחיל בכך שתאשרו, תעריכו ותעריצו איזה שהם מהכישורים שיש לכם כרגע ותסרבו לומר לעצמכם שהם לא די טובים. אתם יכולים גם ללמוד כישורים חדשים, גדולים או קטנים, ובכך תגבר ההערכה העצמית שלכם, ככל שתוכלו לייחס ערך למה שאתם מסוגלים לעשות ולעצמכם. כמו בגישות האחרות – ככל שתרבו בהערכה עצמית – מהר יותר יתרפא הלב השבור.

  7. גישת הרצון לנסות כל דבר: איננו יודעים כיצד נגיב לגישת איחוי הלב השבור, במיוחד, ככל שזה נשמע מוזר, עד שננסה זאת. יש אנשים שהתרגול יעבוד אצלם ואחרים שימצאו שאקופונקטורה מועילה. שינוי בדיאטה או במקום יימצא יעיל לגבי אחרים. אם תרצו לנסות טכניקה אחרת לריפוי הלב שבאמת עובדת, אני מציע "דיינמיינד" (Dynamind). מאידך, אתם יכולים תמיד לבחור את הטכניקה הנפוצה ביותר בעולם. היא עובדת לגבי אנשים רבים, למרות שזה לוקח הרבה זמן וזה לא נוח. קוראים לזה "חכה עד שהלב שלך ירפא את עצמו".


דוא"ל*

לא אשתף את המייל שלך עם אף אחד,
מבטיחה. קריסטינה בר סלע